Nyköpings Gästabud



Ikväll ska jag och pappa gå på Nyköpings Gästabud.
Som jag har tjatat! Har sett det flera gånger under
mina år, men varje år ändras det lite i spelet, ibland
är det tex musikal. Därför är det alltid lika roligt att
se det, sen är skådespelarna så himla duktiga tycker jag!
Det ska bli grymt roligt!

Synd bara att inte Göran Gillinger är med i år..
Han brukade spela Kung Birger, och så snygg han är!
Han var min stora idol tills jag fyllde 16!


Göran Gillinger. Bild från Google

För er som inte vet:
Nyköpings gästabud kallas de händelser som utspelades
på Nyköpingshus 1317, då Sveriges kung Birger Magnusson
fängslade sina bröder hertigarna Valdermar och Erik, vilka senare
sattes att svälta ihjäl i fängelsetornet på Nykpingshus
(Källa: Wikipedia)


Gästabudet. Bild från Google

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0